تبلیغات
پرسش و پاسخ - سئوالات کامپیوتری - چند پرسش و پاسخ درباره ی VOIP
كامپیوتر برای همه

:درباره وبلاگ

:آرشیو

:طبقه بندی

:پیوندها

:پیوندهای روزانه

:صفحات جانبی

:نویسندگان

:آخرین پستها

:ابر برچسبها

:نظرسنجی

آماروبلاگ

چهارشنبه 3 شهریور 1389-07:30 ق.ظ



VOIP (Voice-Over Protocol Internet) چیست؟

VOIP چگونه كار می كند؟

چه تجهیزاتی نیاز داریم ؟

آیا بین تماس محلی و تماس راه دور تفاوتی وجود دارد؟

اگر من سرویس VOIP داشته باشم با چه كسی می توانم تماس بگیرم؟

مزایای VOIP چیست؟

آیا زمانی که با تلفن صحبت می کنیم می توانیم از کامپیوترمان نیز استفاده بکنیم؟

آیا كامپیوترمان باید روشن باشد؟

از كجا بدانیم كه یك تماس VOIP داریم ؟

چه سیستم تلفن VOIP ی را انتخاب کنیم؟

VOIP

در ادامه ی این مقاله به این سئوالات پاسخ خواهیم داد!!!

 

               نظــــــر،نظــــــر،نظــــــر،!!! 

                                                    

VOIP (Voice-Over Protocol Internet) چیست؟

VOIP یك تكنولوژیی ست كه به شما اجازه می دهد تا صدای مكالمات را با استفاده از یك پهنای باند اینترنتِ متصل به خط تلفن بشنوید.از جمله خدمات VOIP برقراری تماس با تلفنهای محلی ،تلفن همراه و تماسهای بین المللی می باشد. اگرچه ممكن است كامپیوترتان به یك تلفن مجهز به استفاده از فناوری VOIP متصل باشد امّا این نكته را باید یادآور شویم كه شما با استفاده از تلفنهای معمولی متصل به آداپتور VOIP نیز قادر خواهید بود كه از این فناوری استفاده كنید!

 

VOIP چگونه كار می كند؟

سرویس VOIP صدای شما را به یك سیگنال دیجیتال بر روی اینترنت تبدیل می كند. اگر شما با یك شماره تلفن معمولی تماس می گیرید، سیگنال پیش از رسیدن به مقصد به یك سیگنال تلفن معمولی تبدیل می شود.

VOIP به شما این اجازه را می دهد كه بوسیله ی یك كامپیوتر و تلفن مخصوص VOIP ویا تلفن معمولی مجهز به آداپتور VOIP تماس برقرار كنید.

همچنین در مناطق مهمی نظیر فرودگاه ها، پارك ها، و كافی نت ها به شما امكان اتصال به اینترنت و استفاده از خدمات VOIP به صورت بی سیم را می دهد.

با سیستم های VOIP به یکی از سه روش زیر می توان ارتباط تلفنی برقرار کرد:

1-ATA(gateway)  :

ساده ترین روش برقراری ارتبتط VOIP با استفاده از ATA(Analog Telephone Adaptor) ها که gateway هم نامیده می شوند، می باشد. این ابزارها این امکان را به شما می دهند که از تلفنهای آنالوگ استاندارد فعلی تان استفاده کنید.(اگر هنوز از تلفن های آنالوگ استفاده می کنید.) به آسانی می توانید handset استانداردتان را به ATA متصل کنید، سپس ATA را به کامپیوتر یا درگاه اینترنت تان وصل کنید. با این کار قادر به برقراری ارتباط VOIP خواهید بود. ATA سیگنال آنالوگ را از تلفن استاندارد شما می گیرد و آن را به سیگنال دیجیتال آماده برای انتقال در بستر اینترنت تبدیل می کند. همراه برخی ATA ها یک نرم افزار هست که روی کامپیوتر Load می شود و شما را قادر می سازد که آن را برای VOIP با دقت پیکربندی کنید.

2- IP Phones :

این Handsetها کاملاً شبیه Handsetهای استاندارد معمولی است. دارای یک کانکتور RJ 45 Ethernet به جای کانکتورهای استاندارد RJ11 هستند. این تلفنها تمام نرم افزار ها و سخت افزارهای لازم برای برقراری ارتباط VOIP را به صورت Built-in دارند. مستقیماً به روتر شما وصل می شوند و یک ورودی سریع و مقرون به صرفه به دنیای VOIP فراهم می کنند.

3- کامپیوتر به کامپیوتر:

این روش آسانترین روش استفاده از تکنولوژی VOIP است. شرکت های زیادی هستند که نرم افزارهای مقرون به صرفه ای ارائه می دهند که می توانید برای این نوع VOIP از آنها استفاده کنید. معمولاً تنها مبلغی که باید پرداخت کنید فقط هزینه های ماهیانه ISP است. تمام آنچه که نیاز دارید یک میکروفن ، بلندگو، یک کارت صدای مناسب، و یک ارتباط اینترنت با سرعت مناسب است.

 

چه تجهیزاتی نیاز داریم ؟

یك پهنای باند(اتصال به اینترنت پرسرعت) لازم است. این ارتباط می تواند با استفاده از مودم و یا سرویسهای پرسرعت نظیر DSL یا شبكه ی محلی فراهم شود.

همچنین یك كامپیوتر و یك تلفن مخصوص VOIP یا تلفن مجهز به آداپتور VOIP ،میكروفون و یك سری نرم افزار ارزان قیمت نیاز است.

تلفن مخصوص VOIP به طور مستقیم به پهنای باند متصل می شود و عملكرد آن تا حد زیادی شبیه تلفن های معمولی می باشد.

آیا بین تماس محلی و تماس راه دور تفاوتی وجود دارد؟

برخی از فراهم كنندگان خدمات VOIP، سرویسهای رایگان ارائه می دهند،كه معمولاً این خدمات برای تماس با سایر مشتركین دارنده ی این سرویس است.

شركت ارائه دهنده ی VOIP می تواند به شما این امكان را بدهد كه كد چند منطقه را در حوزه ای كه زندگی میكنید انتخاب نمایید.این به این معنی است ، افرادی كه با شما تماس می گیرند مجبور شوند هزینه ی زیادی را بخاطر وابستگی شارژ به طولانی بودن مسافت متحمل شوند.

هزینه ی برخی از شركتهای ارائه دهنده ی VOIP برای مسافتهای طولانی با شماره ی شما در خارج از منطقه ی تماس همانند تلفن های معمولی محاسبه می شود. تهیه كنندگان دیگر VOIP به شما امكان برقراری تماس با هر نقطه ای  با نرخ ثابت و بر اساس تعداد ثابت در دقیقه می دهند.

اگر من سرویس VOIP داشته باشم با چه كسی می توانم تماس بگیرم؟

بسته به سرویسی كه دارید، شما قادر به برقراری تماس تنها با سایر مشتركین دارنده ی این سرویس و یا تماس با تمام تلفنهای داخل شهری، راه دور، تلفن همراه و یا تلفنهای بین المللی خواهید بود. اگر شما با شخصی تماس گرفته اید كه تلفن آنالوگ معمولی دارد ، آن شخص برای صحبت با شما به تجهیزات خاصی نیاز ندارد.

برخی دیگر از خدمات VOIP این است كه شما را قادر می سازد كه همزمان با بیش از یك نفر صحبت نمایید (كنفرانس تلفنی!!!).همچنین قادر خواهید بود همزمان داده های نظیر عکس و فایل های ویدئویی و نمودار نیز مبادله نمایید.

مزایای VOIP چیست؟

از آنجایی که با استفاده از VOIP شما از هر جایی که به پهنای باند مناسب دسترسی داشته باشید می توانید ارتباط برقرار کنید، کاربران می توانند همگام مسافرت ATA ها یا IP Phone هایشان را همراه داشته باشند و به تمام خدماتی که یک تلفن خانگی شان ارائه می دهند دسترسی داشته باشند.

برخی افراد از یک softphone برای دسترسی به سرویس VOIP شان استفاده می کنند. یک softphone یک نرم افزار ویژه است که سرویس VOIP را به کامپیوتر یا laptop شما Load می کند. این برنامه ها این امکان را به شما می دهد که از طریق laptop  تان از هرجای دنیا که به یک ارتباط با پهنای باند مناسب دسترسی داشته باشید، ارتباط تلفنی برقرار کنید.

اغلب شرکت های تلفنی سنتی هزینه سرویسهای اضافی را در صورت حساب شما می گنجانند، در حالی که اگر از سرویس دهنده های VOIP استفاده کنید، این سرویسها استاندارد به حساب می آید. سرویس هایی مثل :

  • Caller ID
  • Call Waiting
  • Call Transfer
  • Repeat Dialing
  • Return Call
  • Three-way Dialing

بعضی از سرویس دهندگان VOIP مزایای بیشتری در مورد فیلتر کردن تماسهای تلفنی ارائه می دهند. این قابلیت های اضافی به شما این امکان را می دهد که در مورد چگونگی انتقال تماس های تلفنی براساس اطلاعات Caller ID تصمیم گیری نمایید. این قابلیت ها به شما امکان انجام کارهای زیر را می دهد:

1.       انتقال تماس تلفنی به یک شماره تلفن خاص (Forwarding)

2.       ارسال مستقیم تماس به Voicemail

3.       ارسال پیغام اشغال بودن مشترک به تماس گیرنده

4.       امکان دسترسی سرویس در صورت در دسترس نبودن مشترک

بسیاری از سرویسهای VOIPامکان بررسی Voicemail شما را از طریق اینترنت و یا توسط فایل پیوست نامه الکترونیکی که به کامپیوتر یا PDA شما ارسال شده است را می دهد. در هنگام تهیه سرویس VOIP از سیستم تلفن و سرویس دهنده VOIP در مورد قابلیت های آنها و هزینه ی خدمات سئوال کنید.

برای مدیران شبکه سرویس VOIP به این معناست که به جای دو شبکه تنها با یک شبکه روبرو هستند. جابجایی سیستم VOIP نیز به آسانی صورت می گیرد. این بدین دلیل است که اکثر سیستمهای تلفن مورد استفاده در شبکه VOIP دارای رابط Web بوده و به راحتی توسط مدیر شبکه قابل مدیریت هستند. پروسه (Move, Add, Change)MAC به راحتی قابل انجام خواهد شد و لازم نیست برای هربار انجام MAC با سرویس دهنده تان تماس بگیرید. تمام اینها به معنای هزینه ی کمتر برای سازمان شما می باشد.

یکی دیگر از منافعی که برای شرکت های دارای VOIP می تواند وجود داشته باشد این است که شعب سازمان ها می توانند در سرتاسر دنیا پراکنده شده باشند و نیازی به مجتمع بودن آنها نیست.

 

   آیا زمانی كه با تلفن صحبت می كنیم می توانیم از كامپیوترمان نیز استفاده كنیم؟!

در اغلب موارد، بله.

آیا می توانیم زمانی كه به مسافرت می رویم آداپتور تلفن را باخود ببریم؟!

یكی از خدمات ارائه دهندگان VOIP ، استفاده از خدمات در هر جایی كه اینترنت پرسرعت موجود است.استفاده از سرویس  VOIP در محل جدید ممكن است روی اتصال شما به خدمات اورژانس با استفاده از شماره ی 1-1-9 تأثیر گذارد.

آیا كامپیوترمان باید روشن باشد؟

فقط اگر تماستان  نیاز به اتصال به كامپیوتر داشته باشد. تمام خدمات VOIP برای فعال شدن نیاز به اتصال به اینترنت دارند.

از كجا بدانیم كه یك تماس VOIP داریم ؟

اگر شما یك تلفن مخصوص VOIP و یا یك تلفن معمولی مجهز به آداپتور VOIP دارید، هنگام برقراری تماس ، تلفن مثل یك تلفن معمولی زنگ خواهد زد، اگر سرویس VOIP تان نیاز باشد نرم افزار تهیه شده توسط ارایه دهنده سرویس VOIP تان(softphone) به صورت هوشمند تماس وارده را به كامپیوتر می فرستد.

چه سیستم تلفن VOIP ی را انتخاب کنیم؟

اگر شما تصمیم به پیاده سازی سیستم VOIP در سازمان خود دارید، ابتدا مشخص کنید که کدام یک از تجهیزات تلفنی فعلی تان را می توانید حفظ کنید.بدین ترتیب می توانید به میزان زیادی در هزینه ها صرفه جویی کنید. بسیاری از سیستم های تلفن دیجیتال با افزودن کمترین سخت افزار و به روزرسانی نرم افزار دارای قابلیت آدرس دهی می شوند.

علاوه براین شما باید مطمئن باشید که تمامی دستگاههای مورد استفاده شما مانند فکس ، پردازشگر کارت اعتباری(POS)، سیستم های امنیتی و ... می توانند به صورت یکپارچه به سیستم VOIP شما متصل شود.

در آخر توصیه می شود که هیچ گاه سعی نکنید با خریدن تلفن های VOIP دست دوم در هزینه ها صرفه جویی کنید. به خاطر داشته باشید که VOIP یک تکنولوژی جدید بوده و حتی ممکن است تجهیزات مربوط به یک سال قبل هم از رده خارج شده باشند. همچنین هزینه نصب ، چه تلفن شما نو باشد چه دست دوم تفاوتی نمی کند، و حتی ممکن است در صورت استفاده از تلفن های دست دوم مجبور شوید هزینه خدمات بیشتری بپردازید!!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 




نظرات() 

تاریخ آخرین ویرایش:یکشنبه 28 فروردین 1390 04:30 ب.ظ


How do you get taller in a day?
دوشنبه 16 مرداد 1396 06:44 ب.ظ
Usually I don't learn article on blogs, however I wish to say that this write-up very pressured me to check out and do
so! Your writing style has been surprised me.
Thanks, very great article.
ستاره
چهارشنبه 6 آبان 1394 11:13 ق.ظ
با سلام از سایت ما دیدن فرمایید تا به سوالاتتان پاسخ داده شود
asal
دوشنبه 10 آذر 1393 11:41 ب.ظ
سلام واقعا بی نظیر بود
تشکد میکنم ازتون
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر